Lasombud Funktionsnedsattning

Har du registrerat dig?

De läsombud, högläsare och medlemmar i arbetsgrupper som finns
med i vårt register får tidningar, inbjudningar till
inspirationsdagar och annan information. Anmäl dig på [email protected].

Följ oos på facebook

Läsombud – funktionsnedsättning

Personer med
lässvårigheter

behöver lättlästa texter

Många personer med en funktionsnedsättning har svårt att läsa.
Då är lättlästa texter ett riktigt bra alternativ. Det finns
böcker, tidningar och samhällsinformation som är lätta att läsa. En
lättläst text är kortfattad med enkla ord och enklare innehåll. En
lättläst text ger all nödvändig information.

Lättläst och högläsning

− en möjlighet för många

Man kan faktiskt få tillgång till läsning fast man inte kan
eller orkar läsa själv. Någon annan kan läsa högt! Med högläsning
och lättlästa texter får många helt nya möjligheter till
läsestunder med allt vad det kan innebära:

stimulans, närhet, kunskaper, en skön stund

tillsammans – en höjd livskvalitet! 

Läs mer om läsombud och högläsning

NY BOK: En krossad vas

När man blir arg känns både kroppen och huvudet helt annorlunda.
Blodet susar och kinderna hettar. Plötsligt vill man smälla i
dörrar, kasta saker, skrika och vifta med nävarna – ja, kanske till
och med skada någon. Eller så vill man bara gömma sig från allt och
alla.

I gruppbostaden på Liljekonvaljvägen blir alla arga ibland. Även
personalen.

En krossad vas i vår bokhandel

NY BOK: Bästa bröderna

Nalle bor på ett gruppboende och jobbar i köket på dagcentret.
En dag vill Nalles lillebror Niklas flytta in hos honom. Men vad
ska personalen säga? Niklas får stanna i hemlighet.

Det blir svårt för Nalle att skaffa mat åt dem båda. När polisen
knackar på och frågar efter Niklas blir det riktigt, riktigt
jobbigt.

Bästa brorsorna i vår bokhandel

Anna på Brännö

Anna har just fatt sitt alldeles egna hem på Brännö utanför
Göteborg. Äntligen kan hon bestämma själv! Varje dag tar Anna båten
till jobbet inne i stan. På Kulturlabbet spelar hon teater, skriver
manus och sjunger – och så funderar hon på det här med kärlek. Hur
ska man egentligen hitta någon att leva med? Läs mer om
boken i bokhandeln


Provläs i
boken

Sju lätta berättelser:

Bild på böcker

Tre böcker om Sjöbergs affär:

Ut med hunden, Bråk i bilen och Ny i butiken

Tre charmiga vardagsberättelser med vuxna i huvudrollerna som
handlar om livet för de anställda på Sjöbergs affär. Böckerna i
serien är mycket lättlästa och har många bilder. Författare: Sarah
Andersson och Lars Lindqvist,

Bild: Helena Davidsson Neppelberg.

Sjöbergs affär – Bråk i bilen

Sjöbergs affär – Ut med hunden

Sjöbergs affär – Ny i
butiken

Grannen – av Johan Werkmäster

Bengt lever ensam. I huset på andra sidan gatan bor en kvinna.
Bengt brukar titta på henne genom fönstret. Hon är vacker, han
skulle vilja träffa henne. Men varför beter hon sig så
konstigt?

Till bokhandeln

Olyckan – av Johan Werkmäster

− Er son är tyvärr död, säger polisen till föräldrarna. Han dog
i en olycka. Några timmar senare knackar det på dörren. Det är
sonen. − Hej, jag är hemma nu, säger han. Hur är det möjligt? Vad
har hänt?

Till bokhandeln

I samma båt – nivå 1 – av Sara Wadell

Hassan har inget jobb.När han bodde i Iran byggde han vackra
båtar. I Sverige sitter han bara hemma och röker. Men ett oväntat
möte förändrar allt.

Till bokhandeln

Noors trädgård – nivå 1 – av Sara Wadell

Noor har det tråkigt på jobbet. Hennes familj behöver henne
inte. Hon känner sig ensam och ledsen. En dag bestämmer sig Noor
för att göra fint i området där hon bor. Nu kan ingenting stoppa
henne.

Till bokhandeln

Fler nya och riktigt lätta faktaböcker:

Bokcollage

Ingen ska få veta av Mats Ahlsén

Mats har aldrig träffat sin farfar Ragnar. Ingen i släkten
pratar om honom, inte ens farmor Engla. Det var en kärlekshistoria
som börjar lyckligt men som slutar sorgligt. Det är
en personlig fotoberättelse om familjehemligheter.

Till bokhandeln

Tvätta händerna och hela kroppen av Ylva Killander

I boken författaren Ylva Killander allt du behöver veta för
att duscha, tvätta håret, borsta tänderna, tvätta fötterna och raka
dig på bästa sätt. Roliga, varma och instruktiva teckningar av
Sanna Nicklasson.

Till bokhandeln

Jag känner mig glad – av Helene Lumholdt

Ange, Jenny och Elsa berättar om vad som gör dem glada, hur de
visar glädje och om situationer när det är svårt att känna sig
glad. Det här är den andra boken i LL-förlagets serie om
känslor.

Till bokhandeln

Jag känner mig ledsen av Helene Lumholdt

Alla människor blir ledsna ibland. I den här boken berättar Olle
och Rebecka om hur det känns att vara ledsen. Är du som läser
ofta ledsen? Vad gör dig ledsen? Och vad gör dig glad?

Till bokhandeln

Jeffrey Ige – Vägen till Paralympics – av Martin Nauclér

Jeffrey Ige har stött kula sedan han var barn. Men hur ska han
klara pressen på den största tävlingen av alla, Paralympics i
London? I publiken sitter 80 000 personer som jublar och
applåderar. Nu gäller det.

Till
bokhandeln



Prenumerera på 8 Sidor

8sid_banner_lomb

Till den lättlästa
nyhetstidningen 8 Sidor


Boklådor

BOKLÅDOR: Från Linné till skräck i Catharinas lådor

”Syftet med lådorna är att stimulera till högläsning och
intresset är stort. Läs en bok! Läs högt! Så lyder uppmaningarna
och vilket gensvar jag har fått!” Catharina Kåberg,
kultursekreterare i Uppsala kommun.

Läs om de omtyckta boklådorna i Uppsala

Dela på Internet: